😛😋Dzisiaj proponujemy ćwiczenia leksykalne dla starszych uczniów i ćwiczenia artykulacyjne dla młodszych. Rozwińcie zakładkę czytaj więcej i do dzieła. Pozdrawiamy p. Aga i p. Ola
A. Podaj wyraz (wyrażenie) o ogólnym znaczeniu
1. śniadanie,
obiad, kolacja
2. herbata,
kawa, sok, woda mineralna
3. chleb,
bułka, rogalik
4. mleko,
jogurt, ser
5. szynka,
kiełbasa, parówki
6. karp,
śledź, dorsz
7. makowiec,
sernik, babka
8. marchew,
cebula, rzodkiewka
9. pieprz,
sól, cynamon
10. cegła,
pustak, cement
11. gruszki,
truskawki, pomarańcze
12. monitor,
drukarka, skaner
13. kremówka,
ptyś, pączek
14. kurczak,
gęś, indyk
15. papier,
ołówek, długopis
B. Jak określamy
takiego człowieka?
1. lubi
wyrafinowane potrawy
2. je
bardzo dużo, objada się
3. nie
lubi jeść, je bardzo mało
4. nie
jada potraw mięsnych
5. nie
lubi pracować
6. praca
jest dla niego nałogiem
7. nadużywa
alkoholu
8. nie
pije alkoholu
9. pali
tytoń
10. zachowuje
się w sposób impulsywny, gwałtowny
11. cechują
go wyjątkowe uzdolnienia
C. Podaj nazwę
wykonawcy czynności?
- jeździ na rowerze
- słucha wykładu
- kieruje wykonaniem utworu muzycznego
- zabiera głos w dyskusji
- bierze udział w zawodach
- zabiera głos na zebraniu
- tworzy utwory muzyczne
- pełni służbę przy wejściu
- kieruje przedsiębiorstwem
- zarządza stacją kolejową
- widowisko sceniczne
- prezes rady ministrów
- statek wahadłowy
- zupa grochowa
- dowcipna historia
- posiadacz rekordu
- uczestnik rajdu
- pracownik stoczni
- zebranie rodziców
- autobus przegubowy (pot.)
- krótkie zadanie pisemne (pot.)
- liceum ogólnokształcące (pot.)
- sfera budżetowa (pot.)
- lampa jarzeniowa (pot.)
- woda z kranu (pot.)
A młodszych zapraszamy do zagrania w grę memory. Będziemy
ćwiczyć prawidłową wymowę głoski [r].
Pamiętajcie, żeby najpierw wykonać ćwiczenia narządów
artykulacyjnych.
Ćwiczenia
wstępne
1. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Gimnastyka języka
Masaż i rozciąganie języka:
−
nagryzanie brzegów języka zębami
−
wysuwanie przedniej części języka między zęby i
delikatne żucie go
−
przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do
siebie zęby
Usprawnianie czubka języka:
−
wielokrotne przesuwanie czubka języka zza górnych zębów w głąb jamy ustnej przy
szeroko otwartych ustach
−
kląskanie czubkiem
języka o podniebienie twarde, od najwolniejszych uderzeń po najszybsze
−
mlaskanie przednią częścią języka o podniebienie
−
przytrzymywanie czubka języka przez kilka sekund
na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach
−
naśladowanie ssania cukierka
Pionizacja języka:
−
wielokrotne, szybkie wymawianie głoski [l]
−
energiczne, wielokrotne wybrzmiewanie: te - ty,
de-dy
−
coraz szybsze wypowiadanie zbitki sylabowej
lalolule
Gimnastyka warg
−
parskanie
−
robienie "rybki" (okrągłe usta)
−
wymawianie samogłosek parami: i – u
Ćwiczenia oddechowe:
−
dmuchanie na przedmiot np. piórko, chusteczkę
−
puszczanie baniek mydlanych
−
nabieranie powietrza nosem i wolne wypuszczanie
ustami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję