Gimnastyka buzi i języka - logopedia


😛😋Dzisiaj proponujemy ćwiczenia leksykalne dla starszych uczniów i ćwiczenia artykulacyjne dla młodszych. Rozwińcie zakładkę czytaj więcej i do dzieła. Pozdrawiamy p. Aga i p. Ola



A.  Podaj wyraz (wyrażenie) o ogólnym znaczeniu
1.      śniadanie, obiad, kolacja
2.      herbata, kawa, sok, woda mineralna
3.      chleb, bułka, rogalik
4.      mleko, jogurt, ser
5.      szynka, kiełbasa, parówki
6.      karp, śledź, dorsz
7.      makowiec, sernik, babka
8.      marchew, cebula, rzodkiewka
9.      pieprz, sól, cynamon
10.   cegła, pustak, cement
11.   gruszki, truskawki, pomarańcze
12.   monitor, drukarka, skaner
13.   kremówka, ptyś, pączek
14.   kurczak, gęś, indyk
15.   papier, ołówek, długopis
B.  Jak określamy takiego człowieka?
1.      lubi wyrafinowane potrawy
2.      je bardzo dużo, objada się
3.      nie lubi jeść, je bardzo mało
4.      nie jada potraw mięsnych
5.      nie lubi pracować
6.      praca jest dla niego nałogiem
7.      nadużywa alkoholu
8.      nie pije alkoholu
9.      pali tytoń
10.   zachowuje się w sposób impulsywny, gwałtowny
11.   cechują go wyjątkowe uzdolnienia
C.  Podaj nazwę wykonawcy czynności?
  1. jeździ na rowerze
  2. słucha wykładu
  3. kieruje wykonaniem utworu muzycznego
  4. zabiera głos w dyskusji
  5. bierze udział w zawodach
  6. zabiera głos na zebraniu
  7. tworzy utwory muzyczne
  8. pełni służbę przy wejściu
  9. kieruje przedsiębiorstwem
  10. zarządza stacją kolejową 
D.  Podaj nazwę jednowyrazową
  1. widowisko sceniczne
  2. prezes rady ministrów
  3. statek wahadłowy
  4. zupa grochowa
  5. dowcipna historia
  6. posiadacz rekordu
  7. uczestnik rajdu
  8. pracownik stoczni
  9. zebranie rodziców
  10. autobus przegubowy (pot.)
  11. krótkie zadanie pisemne (pot.)
  12. liceum ogólnokształcące (pot.)
  13. sfera budżetowa  (pot.)
  14. lampa jarzeniowa (pot.)
  15. woda z kranu (pot.)
A młodszych zapraszamy do zagrania w grę memory. Będziemy ćwiczyć prawidłową wymowę głoski [r].
Pamiętajcie, żeby najpierw wykonać ćwiczenia narządów artykulacyjnych.

Ćwiczenia wstępne
1. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego:
Gimnastyka języka
Masaż i rozciąganie języka: 
       nagryzanie brzegów języka zębami
       wysuwanie przedniej części języka między zęby i delikatne żucie go
       przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby
Usprawnianie czubka języka:
       wielokrotne przesuwanie czubka języka zza górnych zębów w głąb jamy ustnej przy szeroko otwartych ustach
       kląskanie czubkiem języka o podniebienie twarde, od najwolniejszych uderzeń po najszybsze
       mlaskanie przednią częścią języka o podniebienie
       przytrzymywanie czubka języka przez kilka sekund na podniebieniu przy szeroko otwartych ustach
       naśladowanie ssania cukierka
Pionizacja języka:
       wielokrotne, szybkie wymawianie głoski [l]
       energiczne, wielokrotne wybrzmiewanie: te - ty, de-dy
       coraz szybsze wypowiadanie zbitki sylabowej lalolule
Gimnastyka warg
       parskanie
       robienie "rybki" (okrągłe usta)
       wymawianie samogłosek parami: i – u
Ćwiczenia oddechowe:
       dmuchanie na przedmiot np. piórko, chusteczkę
       puszczanie baniek mydlanych
       nabieranie powietrza nosem i wolne wypuszczanie ustami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję