Gimnastyka buzi i języka - logopedia




Dzisiaj ciąg dalszy ćwiczeń leksykalnych dla starszych uczniów. 
w zakładce czytaj więcej


A.  Podaj nazwę jednowyrazową
1.     suchy obszar powierzchni kuli ziemskiej
2.     zdarzenie nieprzewidywalne, zwykle przyjemne
3.     człowiek żyjący z dala od cywilizacji, nie cywilizowany
4.     przykre uczucie doznane z powodu niespełnienia się czegoś
5.     człowiek unikający towarzystwa 

B.  Zastąp podane wyrazy zwrotami (czasownik + rzeczownik; wzór: pogratulował - złożył gratulacje)
1.     pochwalił
2.     skrytykował
3.     pozwolił
4.     podziękował
5.     skrzywdził
6.     sprzeciwił się
7.     zgodził się
8.     pomylił się
9.     wywnioskował
10.  postanowił

C.  Podaj rodzimy odpowiednik (synonim)
1.     konsekwencja            Twoje postępowanie będzie miało poważne konsekwencje.
2.     temperować                Podczas przerwy w pracy temperowała ołówki.
3.     leksykon                     Wydawnictwo obecnie przygotowuje nowy leksykon medyczny.
4.     bilingwizm                 Dla mieszkańców tej części kraju jest typowy bilingwizm.
5.     software                      Bez software’u stanowi komputer tylko bezużyteczne urządzenie.
6.     hardware                    Do hardware’u należy przede wszystkim procesor wraz z pamięcią.
7.     pretekst                      Wyszedł z wykładu pod pretekstem bólu głowy.
8.     indolencja                  Organizatorzy wykazali się zupełną indolencją.

Młodszych uczniów zapraszamy do zagrania w grę planszową. Będziemy ćwiczyć prawidłową wymowę głoski [č].
Pamiętajcie, żeby najpierw wykonać ćwiczenia narządów artykulacyjnych.

Ćwiczenia wstępne
Ćwiczenia oddechowe:
       puszczanie baniek mydlanych,
       dmuchanie na świecę tak, aby nie zgasła i obserwowanie jak wygina się płomień,
       robienie bąbelków w szklance lub miseczce z wodą przy użyciu słomki,
       zdmuchiwanie z gładkiej, a następnie z chropowatej powierzchni (np. tkaniny, koca dywanu, pogniecionej gazety) lekkich przedmiotów np. piłeczki, wacika, papierowych kuleczek, guzików, koralików itp.
Gimnastyka języka:
       kląskanie (wolno-szybko),
       winda - otwieramy szeroko usta, poruszmy językiem tak, jakby był windą - raz do góry, raz do dołu,
       zlizywanie miodu, nutelli lub serka (typu Almette) z podniebienia,
       "malowanie sufitu" -   przesuwanie pędzla (języka) po podniebieniu, zaczynając od zębów w stronę gardła.
Gimnastyka warg
       parskanie wargami,
       robienie "rybki" (okrągłe usta),
       Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej,
       Wąsy - wysuwamy wargi jak przy wymawianiu [u], kładziemy na górnej wardze słomkę lub ołówek i próbujemy jak najdłużej utrzymać.
Gimnastyka żuchwy:
       Zamykanie i otwieranie domku - szerokie otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski [a], zęby są widoczne dzięki rozchylonym wargom.
       Grzebień - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami po dolnej wardze   i brodzie.
       Krowa - naśladowanie przeżuwania.
       Guma do żucia - żucie gumy lub naśladowanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję