Dzisiaj ciąg dalszy ćwiczeń leksykalnych
dla starszych uczniów.
w zakładce czytaj więcej
A. Podaj nazwę jednowyrazową
1.
suchy
obszar powierzchni kuli ziemskiej
2.
zdarzenie
nieprzewidywalne, zwykle przyjemne
3.
człowiek
żyjący z dala od cywilizacji, nie cywilizowany
4.
przykre
uczucie doznane z powodu niespełnienia się czegoś
5.
człowiek
unikający towarzystwa
B. Zastąp podane wyrazy zwrotami (czasownik +
rzeczownik; wzór: pogratulował
- złożył gratulacje)
1.
pochwalił
2.
skrytykował
3.
pozwolił
4.
podziękował
5.
skrzywdził
6.
sprzeciwił
się
7.
zgodził
się
8.
pomylił
się
9.
wywnioskował
10. postanowił
C. Podaj rodzimy odpowiednik (synonim)
1.
konsekwencja Twoje postępowanie będzie miało
poważne konsekwencje.
2.
temperować Podczas przerwy w pracy temperowała ołówki.
3.
leksykon Wydawnictwo obecnie
przygotowuje nowy leksykon medyczny.
4.
bilingwizm Dla mieszkańców tej części
kraju jest typowy bilingwizm.
5.
software Bez software’u stanowi komputer tylko bezużyteczne urządzenie.
6.
hardware Do hardware’u należy przede wszystkim procesor wraz z pamięcią.
7.
pretekst Wyszedł z wykładu pod pretekstem bólu głowy.
8.
indolencja Organizatorzy wykazali się
zupełną indolencją.
Młodszych uczniów zapraszamy do zagrania
w grę planszową. Będziemy ćwiczyć prawidłową wymowę głoski [č].
Pamiętajcie, żeby najpierw wykonać
ćwiczenia narządów artykulacyjnych.
Ćwiczenia wstępne
Ćwiczenia oddechowe:
−
puszczanie
baniek mydlanych,
−
dmuchanie na świecę
tak, aby nie zgasła i obserwowanie jak wygina się płomień,
−
robienie bąbelków w
szklance lub miseczce z wodą przy użyciu słomki,
−
zdmuchiwanie z
gładkiej, a następnie z chropowatej powierzchni (np. tkaniny, koca dywanu,
pogniecionej gazety) lekkich przedmiotów np. piłeczki, wacika, papierowych
kuleczek, guzików, koralików itp.
Gimnastyka języka:
−
kląskanie
(wolno-szybko),
−
winda - otwieramy szeroko usta, poruszmy językiem tak,
jakby był windą - raz do góry, raz do dołu,
−
zlizywanie
miodu, nutelli lub serka (typu Almette) z podniebienia,
−
"malowanie
sufitu" - przesuwanie pędzla (języka) po podniebieniu, zaczynając od zębów w
stronę gardła.
Gimnastyka warg
−
parskanie
wargami,
−
robienie
"rybki" (okrągłe usta),
−
Niejadek - usta wciągamy w głąb jamy ustnej,
−
Wąsy - wysuwamy wargi jak przy wymawianiu [u], kładziemy
na górnej wardze słomkę lub ołówek i próbujemy jak najdłużej utrzymać.
Gimnastyka żuchwy:
−
Zamykanie i otwieranie domku - szerokie
otwieranie ust, jak przy wymawianiu głoski [a], zęby są widoczne dzięki
rozchylonym wargom.
−
Grzebień - wysuwnie żuchwy, zakładanie i poruszanie dolnymi
zębami po górnej wardze. Cofanie żuchwy, zakładanie i poruszanie górnymi zębami
po dolnej wardze i brodzie.
−
Krowa - naśladowanie przeżuwania.
−
Guma do żucia - żucie gumy lub
naśladowanie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję