Witam
Dzisiaj chciałabym zaproponować
ćwiczenia usprawniające pamięć i koncentracje uwgi:
Zabawy wprowadzające sekwencje, np.
- głuchy
telefon (dziecko ma dokładnie powtórzyć zdanie, które usłyszało)
- powtórz
numer telefonu (zaczynamy od 3,4 cyfr – dziecko ma je powtórzyć)
- jedziemy
na wycieczkę: zabawę zaczynamy mówiąc „jedziemy na wycieczkę i zabieramy...”.
Wymyślamy i wymieniamy na zmianę z dzieckiem rzeczy, jakie zabieramy
na wycieczkę powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np.
mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy
plecak”
dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i
zabieramy plecak i namiot”
mama: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy
plecak, namiot i piłkę”
dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i
zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd.
Można wprowadzać różne odmiany tej
zabawy poprzez zmianę początkowych zdań, np. „Jesteśmy w sklepie i
kupujemy...”, „Na urodziny Paweł dostał...”
- Rymowanki – nauka krótkich rymowanych wierszyków, wyliczanek, również z wprowadzaniem towarzyszących temu gestów
- Wymieniamy ciąg słów. Na ustalone wcześniej słowo lub grupę słów dziecko ma klasnąć np. na słowo: lampa lub na nazwy kolorów, potraw itp.
- Nazywamy szybko i wskazujemy na sobie części ciała. Dziecko ma je wskazywać na sobie. Dla zmylenia co jakiś czas wskazujemy część ciała inną niż wymieniamy – zadaniem dziecka jest wskazywać prawidłowo na podstawie usłyszanej instrukcji słownej.
- Dziecko kładzie się lub siada wygodnie i słucha uważnie odgłosów z otoczenia, a potem ma je wymienić. Zadanie można utrudnić poprzez nakazanie wymienienia odgłosów w kolejności, w jakiej się pojawiały (możemy sami „produkować” różne odgłosy- np. skrzypienie drzwi, stukanie, szuranie, szeleszczenie gazetą itp.
Podaj kolejność: za parawanem układamy w
rzędzie kilka przedmiotów, odsłaniamy, dziecko przygląda się przedmiotom
zapamiętując ich kolejność. Ponownie zasłaniamy parawan a zadaniem dziecka jest
wymienienie przedmiotów w kolejności
·
Pokazujemy dziecku ilustrację i prosimy aby przez 30sekund uważnie jej się
przyglądało. Następnie zabieramy rysunek i prosimy o odpowiedzenie na różne
pytania dotyczące tego co znajdowało się na obrazku.
·
Powtarzamy dziecku 10razy pewną sekwencję słów (na przykład: KOMIN, KACZKA,
KANAPA, KRZESŁO, KROWA, KOT, KACZKA, KOGUT, KURA), a następnie prosimy aby
powtórzyło wyrazy w tej samej kolejności
·
Wystukujemy dziecku pewien rytm a następnie prosimy aby powtórzył.
Przeprowadzamy kilka prób
· Czytamy /opowiadamy
dziecku krótką historyjkę i prosimy o uważne przysłuchiwanie się. Przykład:
„dzieci zbudowały zamek z piasku, zrobiły mu dwie bramy, trzy wieże, na jednej
z nich powiewała chorągiew. Był piękny słoneczny dzień. Dzieci śmiały się,
bawiły foremkami, lepiły kule z piasku. Aż mama zawołała ich na obiad. Po
południu, gdy Tomek wrócił do piaskownicy zobaczył, że połowa zamku jest
zburzona. Bardzo się tym zmartwił i postanowił szybko odbudować zamek”.
· Po wysłuchaniu całego
opowiadania prosimy dziecko o odpowiedzenie na kilka pytań:
· z ilu kul zrobimy był bałwan?
· ile miał guzików?
· z czego dzieci zrobiły nos bałwanka?
· kto pierwszy zauważył, że bałwan zniknął?
· dlaczego mama zawołała dzieci do domu? Itp.
· z ilu kul zrobimy był bałwan?
· ile miał guzików?
· z czego dzieci zrobiły nos bałwanka?
· kto pierwszy zauważył, że bałwan zniknął?
· dlaczego mama zawołała dzieci do domu? Itp.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję